Vinkki, jonka avulla löydät loputtomasti bisnesideoita

Oletko miettinyt yrittäjyyttä, mutta et vain ole löytänyt sopivaa bisnesideaa? Tähän yleiseen ongelmaan on hyvin yksinkertainen ratkaisu, joka saattaa helposti jäädä huomaamatta.


Mikä se ratkaisu on?


Ratkaisu loputtomien bisnesideoiden löytämiseen on kehittää kykyäsi löytää tarpeita. Kuulostaa yksinkertaisen tylsältä, mutta se on oikeasti aika hauskaa, kun pääsee liikkeelle. Muistatko Sonyn kannettavan musiikkisoittimen Walkmanin siltä ajalta, kun oli vielä kasettisoittimet? Siihen maailman aikaan isompi oli parempi.

Kaikki musiikkialan laitteistoja myyvät kehittivät isompia ja isompia soittimia kotiin ja autoihin paremmalla äänenlaadulla. Sony puolestaan mietti asiaa eri tavalla. He ajattelivat, että: “Olisipa kiva, jos voisi kuunnella musiikkia muuallakin kuin kotona tai autossa. Millä tähän löytyisi ratkaisu?”

Kun Sony julkaisi Walkmanin ja lähti markkinoimaan sitä, siitä tuli välitön hitti ja soittimia myytiin samaan tapaan kuin iPodeja myytiin 2000-luvun alussa. Eli todella paljon!

“Business has only two functions — marketing and innovation.” – Peter F. Drucker


Varsinainen innovaatio ei ollut Walkman, vaan innovaatio oli löytää tarve ja täyttää se. Etkö usko? Suomi on tunnettu insinööritaidoistaan. Mutta kukaan ei halua ostaa ominaisuuksia, jos niitä ei tarvita mihinkään. Kysy vaikka Nokialta. Ei Nokiallakaan aina huonosti mennyt.

Tiesitkö, että Nokian yksi parhaimmista innovaatioista oli se, kun he keksivät myydä samaa puhelinta eri värisenä? He tajusivat puhelimen symboloivan statusta ja ihmisen persoonallisuutta ja tämän oivalluksen myötä myynti nousi uudelle tasolle. Älä kuitenkaan jää kynsin hampain kiinni omaan innovaatioosi, koska muuten jäät jälkeen.

Huomattavaa on trendien syklisyys: yhteen aikaan oli suosittua käyttää kännykkäkuoria ja muuta kännykkätilpehööriä, jolloin puhelimen värillä itsessään ei niinkään ollut väliä.

Nykyään useat eri valmistajat tuottavat eri värisiä puhelimia, tabletteja sekä tietokoneita, ja ne tuntuvat olevan suosittuja siitä huolimatta, että myös kännykkäkuoria myydään läjäpäin. Aina ei tarvitse siis keksiä pyörää uudelleen.

 Nokian innovaatio - värit

Tee tarpeiden löytämisestä itsellesi tapa

Moni ajattelee, että yrityksen voi perustaa vasta sitten, kun on keksinyt täydellisen bisnesidean. Päästä irti tästä ajatuksesta. Harva työskentelee samassa yrityksessä 3–4 vuotta pidempään. Sama pätee yrittäjyydessäkin. Yritys ei tarkoita yhtä bisnesideaa, jolla mennään loppuun asti, vaan sen ympärille tarvitaan jatkuvasti uusia ratkaisuja ja innovaatioita.

Google on loistava esimerkki jatkuvasta tarpeiden löytämisestä. Googlen alkuperäinen idea oli tutkimusprojekti. Vuonna 1995 tohtoriopsikelija, Larry Page, lähti neuvojansa ehdotuksena tutkimaan internetin matemaattisia ominaisuuksia ja halusi ymmärtää miten eri palaset siellä linkittyivät toisiinsa. Pian sen jälkeen tutkimukseen mukaan lähti muita opiskelijoita ajatuksenaan rakentaa “digitaalinen kirjasto”.

Tutkimuksen aikana he rakensivat algoritmin, jolla pystyi vertaamaan sivujen luotettavuutta sen mukaan kuinka paljon “backlinkkejä” sivustoon osoitti. He huomasivat, että tämä on itseasiassa tehokkaampi ja luotettavampi tapa etsiä olennaista tietoa netistä ja sen pohjalta perustivat Googlen.

20 vuotta myöhemmin Google on kaikkea muutakin kuin vain hakukone. Google on melkeinpä digitaalinen imperiumi ja sen fokus on koko ajan etsiä ja täyttää ihmisten tarpeita.


loyda loputtomasti bisnesideoita

Miten kehität kykyäsi löytää tarpeita

Hauskuuta itseäsi ja kysy kaikkialla mihin menet: “Miten tämän voisi tehdä paremmin?”. Anna mielikuvituksesi lentää ja aina kun tulee hyvä idea, kirjoita se vihkoon tai kännykkään itsellesi ylös. Kerää kaikki ideat samaan paikkaan talteen. Suurinta osaa näistä ideoista et tule ikinä käyttämään missään. Tämä harjoitus kuitenkin avaa mielesi etsimään ja tunnistamaan erilaisia tarpeita ja ratkaisuita.

Siinä vaiheessa, kun eteen tulee sellainen idea josta innostut, on aika korkata sampanjapullo! Innostuminen on merkki siitä, että olet iskenyt kultasuoneen. Kultasuoni voi tarkoittaa rahallista menestystä tai erittäin hyvää kokemusta ja oppia, joka voidaan myöhemmin muuttaa rahaksi.

Kun keräät ideoita vihkoon, kannattaa myös laittaa ylös yksityiskohdat siitä hetkestä, kun sait idean. Kirjoita ylös päivämäärä, paikka, millainen sää oli, kenen kanssa olit silloin. Sillä tavalla sinun on helpompi palata siihen hetkeen myöhemmin, kun selailet ideoitasi. Hyvää idean metsästystä!

Haluatko päästä alkuun ideasi kanssa tai syventää osaamistasi yrittäjänä?


Opi kolmessa tunnissa kaikki se, mitä jokaisen aloittavan yrittäjän pitäisi tietää!


Tule mukaan Bisnesilta™ Online -valmennukseen ››


Niin mekin olisimme halunneet, kun perustimme Valmennusyhtiö Varapuun reilut 15 vuotta sitten.
Tästä syystä järjestämme uudistetun Bisnesillan verkossa. Käymme läpi yrittäjyyden keskeisimmät asiat yrittäjän näkökulmasta selkeässä muodossa! Yrittäjyydestä tulee huomattavasti yksinkertaisempaa, kun tiedät mitä olet tekemässä ja mihin oikeasti kannattaa keskittyä…

Bisnesillassa käymme läpi muun muassa:


  • Mikä on sinulle sopivin yritysmuoto
  • Mitä eroa on työntekijän, yrittäjän ja sijoittajan ajatusmaailmalla
  • Mitkä ovat menestyvän liiketoiminnan kulmakivet
  • Mitä tarkoittaa olla itse itsensä pomo
  • Mitä aloittavan yrittäjän kannattaa tehdä ja mihin käyttää aikaa
  • Mitkä ovat yrittäjyyden yleisimmät kompastuskivet ja kuinka välttää ne
  • Liiketoiminnan luvut – kannattaako kirjanpito tehdä itse? Miten hyödyntää verotuksen tulorajoja? Jne…

Tässä valmennuksessa puhutaan verotuksesta ja kirjanpidosta nimenomaan yrittäjän vinkkelistä selkokielellä. Voisiko olla niin, että yrittäjyydestä kannattaisi oppia yrittäjiltä...?


Katso lisätiedot valmennuksesta tästä ››


Valmennusterveisin,

Mikko Sjögren
Valmennusyhtiö Varapuun perustaja ja päävalmentaja

Tämä teksti on julkaistu alunperin blogissamme 15.7.2015. Teksti päivitetty 30.10.2020.
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi
6 vinkkiä, miten tavalliset ihmiset tienaavat rahaa Pokémon GO:lla