skip to Main Content
Näin Rakennat Toimivan Hissipuheen!

Näin rakennat toimivan hissipuheen!

 

Kun sinulta kysytään kuka olet ja mitä teet – miten vastaat? Onko hissipuheesi valmiiksi hiottuna? Verkostoituessa olisi hyvä olla hissipuhe valmiina. Hissipuhe on lyhyt esittely siitä mitä teet yksinkertaisesti niin, että jokainen – jopa lapsi – ymmärtää heti mistä on kysymys. Älä selittele vaan harjoita hissipuhettasi niin, että siitä tulee mahdollisimman yksinkertainen. Hissipuheessa on hyvä olla mukana myös tunnetta, koska silloin viestisi välittyy oikein. Minkä tunteen haluat itse välittää kyseiselle ihmiselle?

 

Toimivan hissipuheen perusta

Miten sitten rakennetaan toimiva hissipuhe? Tärkeintä on aloittaa perusasioista. Kaksi asiaa, jotka vaikuttavat puheeseen ovat: sisäinen- ja ulkoinen maailma. Mitä haluat toiminnallasi viestittää ulospäin? Mitä toimintasi merkitsee sinulle?

Oletko koskaan miettinyt miksi haluat tehdä sitä mitä nyt teet?

Monelle ensimmäinen ajatus on raha. Raha onkin alkuun ihan hyvä motivaattori, mutta bisneksen kasvaessa, ei raha ole enää motivaattorina. Oli kyse sitten omassa henkilökohtaisessa elämässä tai firman taloudessa.

Yrityksen kasvaessa niukkuustekijät alkavat poistua; enää ei ole pakko tehdä ja suorittaa vain maksaakseen laskuja, jotta elämästä tulisi jotenkin siedettävää. Kun rahaa on jonkun verran se ei toimi enää motivaattorina. Meillä pitäisi olla aina jokin tarkoitus tekemiseen ja liittää siihen tunne. Pitää olla joku intohimo.

 

Löydä oma tarinasi

Mistä sitten löydät oman jutun tai tarinan hissipuhetta varten?

Kun haluat löytää oman juttusi, näiden kysymysten pohtiminen auttaa sinua eteenpäin:

  • Mitä jo tiedät?
  • Missä olet jo hyvä?
  • Mitä tykkäät tehdä?
  • Missä olet luontaisesti hyvä?
  • Mistä saat kokemusta, uusia kykyjä ja taitoja?
  • Mitä opiskelet mielelläsi lisää?

 

Jos perustat esimerkiksi autokorjaamon, hyötyä saattaa olla siitä, että ymmärrät autoista, osaat auton tekniikkaa sekä osaat tehdäkin jotain. Mikäli taas et, eikä ole koko aiheeseen motivaatiota, niin kannattaa tehdä jotain muuta.

Jos sinua ei kiinnosta – älä tee. Tee sellasta mistä sinä juuri pidät. Teet sen paremmin ja saat aikaan parempia tuloksia. Mikäli joka aamu harmittaa, niin tee siis jotain muuta. Ei nyt tietenkään heti maanantaina tarvitse irtisanoa itseään kuitenkaan, hullu saa olla muttei tyhmä.

Kun tiedät miksi teet, voidaan siirtyä itse hissipuheen rakentamiseen.

 

Neljä asiaa, jotka hissipuheessa tulee olla

Hissipuheessa on hyvä olla nämä neljä asiaa:

  1. Mitä (What)
  2. Miksi (Why)
  3. Kuka (Who)
  4. Miten (How)

Lisäksi korostan vielä tunnetta.

Hissipuheita voi olla useampia, mutta tärkeää on että se kuulostaa luontevalta sekä ettei vaadi kauheasti naamajoogaa. Kuka olet, mitä teet ja miten se tapahtuu? Yleensä “miksi sinä teet” unohtuu nimenomaan. Miksi herättää ihmisissä tunnetta.

Yhtenä aamuna heräsin Business Summitin jälkeen klo 5 aamulla. Aloin raaputtelemaan Varapuun tekstejä uusiksi (www.varapuu.fi). Totesin että nyt alan kirjoittamaan uudelleen. Muutaman tunnin jälkeen sain Varapuun hissipuheen valmiiksi.

Ja se kuuluu näin:

“Varapuu on joukko sijoittajia ja valmentajia, jotka ovat kyllästyneet katsomaan sivusta, kun taloudellinen taitamattomuus ja finanssisektori riepottelee tavallisia ihmisiä arjessa.”

Kutakuinkin tämä summaa sen mitä me teemme. Lauseet vastaavat kysymyksiin “keitä me olemme” ja “mitä me tehdään ja miksi” Mitkä sinun liiketoimintasi What, Why, Who ja How ovat?

 

Yhdistä puheeseen tunne

Mikä on se tunne minkä pystyt kytkemään hissipuheeseen? Puhetta pitää työstää ja se vaatii myös hieman pyörittelyä. Ala tämän jälkeen tiivistämään lauseita ja hakea kahden lauseen mittaista hissipuhetta. Kun asiakas tai kontakti toteaa: “Ahaa, kerro minulle lisää!”, tiedät että olet onnistunut. Mikäli asiakasta ei kiinnosta niin jotain on mennyt pieleen. 

Hissipuhetta kannattaa treenata kavereiden kanssa. Käyntikortin kanssa kun harjoittelee kontaktointia niin puhe alkaa pikkuhiljaa muodostua.

 

Toivottavasti pääset eteenpäin näiden vinkkien avulla hissipuheesi tehostamiseksi!

Jos haluat saada lisää vinkkejä bisnekseesi, suosittelen tutustumaan Yrittäjyyden Perusteet -verkkovalmennukseemme. Valmennuksessa käymme läpi yrittäjyyden kriittisen tärkeät perusteet, jotka jokaisen yrittäjän tulee tiedostaa matkallaan.

 

 

Valmennusterveisin,

Mikko Sjögren
Valmennusyhtiö Varapuun perustaja ja päävalmentaja, sijoittaja ja kirjailija

.

.

.

.

Back To Top