skip to Main Content
Miksi Rahaa Kannattaa Käyttää Kokemuksiin – Ei Tavaroihin

Miksi rahaa kannattaa käyttää kokemuksiin – ei tavaroihin

Kun teet normaalisti töitä ja kulutat normaalisti, rahaa ei yleensä jää lojumaan roppakaupalla kuukauden lopussa. Rahaa kannattaisi kuluttaa siihen, mikä saa sinut onnelliseksi.

 

Miksi-rahaa-kannattaa-kayttaa-kokemuksiin-ei-tavaroihin (1)

 

Omistamisen älyttömyys

 

Psykologian tohtori, Thomas Gilovich, teki erilaisia tutkimuksia ja löysi selkeän vastauksen kuluttamiseen. Älä tuhlaa rahojasi tavaroihin.

Tavaroiden ongelma on se, että niistä saa kyllä onnellisuutta, mutta vain hetkeksi. Tähän on kolme syytä:

• Me totumme uusiin tavaroihin nopeasti. Uusi auto on ostamisen jälkeen pian enää pelkkä auto. Ostokiima saattaa muuttua jopa ostokrapulaksi.

• Meillä on tapana nostaa rimaa. Uudet ostokset nostavat odotuksiamme. Heti ostamisen jälkeen mietimme, että mitä jos olisi sittenkin ostanut jotain parempaa.

• Muille näyttämisen tarve. Omistaminen aiheuttaa suoraan vertailua. Ostamme uuden auton ja naapuri hankkii kateuksissaan paremman. Jollain on aina jotain parempaa tai hienompaa.

Omistamisen älyttömyys tulee siitä, että oletamme tavaroiden tuottaman onnellisuuden kestävän yhtä pitkään kuin tavara itse. Se kuulostaa järkevältä, että pitkään kestävät asiat antaisivat parhaiten arvoa. Silti se ei toimi Gilovichin tutkimuksen perusteella.

 

Kun käytät rahaa kokemuksiin, saat pidempiaikaista onnea. Syy on tässä:

 

Kokemuksista tulee osa meitä, meidän identiteettiä. Me emme ole omaisuutemme – vaatteiden alla olemme kaikki alasti. Ihmisinä olemme kokoelma kaikkea näkemäämme, tehtyjä asioita ja heijastuksia paikoista, joissa olemme käyneet.

Gilovichin sanojen mukaan “voit todella pitää tavaroistasi. Voit jopa ajatella identiteettisi olevan yhteydessä tavaroihisi, mutta silti ne ovat eri asioita. Sen sijaan kokemuksista tulee osa sinua.”

Me emme vertaa asioita keskenään samalla tavalla kuin kokemuksia. Jos ihmisille antaa mahdollisuuden valita lyhyen ja pitkän loman välillä, he ottavat mieluummin pidemmän loman. Siitä huolimatta, kahden kokemuksen arvoa on vaikea mitata toisiinsa.

Gilovich tutki myös jännitystä, mikä tulee ennen kokemuksta. Hän huomasi, että pelkästään kokemuksen odottaminen antaa jo nautintoa, kun taas tavaroiden odottaminen aiheutti enemmän kärsimättömyyttä. Kokemuksista voi nauttia heti suunnitelusta asti niin kauan kuin ne muistaa.

Näiden tulosten pohjalta Gilovich toivoo tutkimuksen päätöksessään, että ihmiset oppisivat ohjaamaan rahavirtojaan paremmin. Hän toivoo, että yksilöt ja yhteisöt sijoittaisivat jatkossa enemmän asioihin, joilla voidaan luoda kokemuksia. Olivatpa ne vaellusreittien tekemistä, laskettelurinteiden ylläpitoa tai jotain ihan muuta.

Mitä mieltä olet näistä löydöksistä? Oletko sijoittanut paljon kokemuksiin? Kerro meille kommentteihin, mitä havaintoja olet tehnyt.

Jos haluat oppia ohjaamaan rahavirtoja paremmin, kannattaa tutustua myös Taitavaksi Rahan Kanssa -valmennukseen, jossa pääset nauramaan, oppimaan ja viemään taloutesi uudelle tasolle.

 

Back To Top