skip to Main Content

Vinkki, jonka avulla löydät loputtomasti bisnesideoita

Oletko miettinyt yrittäjyyttä, mutta et vain ole löytänyt sopivaa bisnesideaa? Tähän yleiseen ongelmaan on hyvin yksinkertainen ratkaisu, joka saattaa helposti jäädä huomaamatta.

Luo bisnes idea tyhjasta

 

Mikä se ratkaisu on?

Ratkaisu loputtomien bisnesideoiden löytämiseen on kehittää kykyäsi löytää tarpeita. Kuulostaa yksinkertaisen tylsältä, mutta se on oikeasti aika hauskaa kun pääsee liikkeelle.

Muistatko Sonyn Walkmanin ajalta, kun oli vielä kasettisoittimet? Siihen maailman aikaan isompi oli parempi. Kaikki musiikkialan laitteiston myyjät kehittivät isompia ja isompia soittimia kotiin ja autoihin paremmalla äänenlaadulla.

Sony puolestaan mietti asiaa eri tavalla. He miettivät, että “olisipa kiva, jos voisi kuunnella musiikkia muuallakin kuin kotona tai autossa. Millä tähän löytyisi ratkaisu?” Kun Sony julkaisi Walkmanin ja lähti markkinoimaan sitä, siitä tuli välitön hitti ja niitä myytiin samaan tapaan kuin Ipodeja myytiin 2000-luvun alussa. Eli todella paljon!

 

“Business has only two functions — marketing and innovation.”
– Peter F. Drucker

 

Varsinainen innovaatio ei ollut Walkman, vaan innovaatio oli löytää tarve ja täyttää se. Etkö usko? Suomi on tunnettu insinööritaidoistaan. Mutta kukaan ei halua ostaa ominaisuuksia, jos niitä ei tarvita mihinkään. Kysy vaikka Nokialta.

Ei Nokiallakaan aina huonosti mennyt. Tiesitkö, että Nokian yksi parhaimmista innovaatioista oli se, kun he keksivät myydä samaa puhelinta eri värisenä? He tajusivat puhelimen symboloivan statusta ja ihmisen persoonallisuutta ja myynti nousi uudelle tasolle.

Älä kuitenkaan jää kynsin hampain kiinni omaan innovaatioosi, koska muutten jäät jälkeen. Nykyään nimittäin kännykkäkuoria ja muuta kännykkätilpehööriä myydään joka torilla helpommin, laajemmin ja enemmän oman näköisenä vain muutamalla kympillä, mutta jostain syystä Nokia pitää edelleen traditiostaan kiinni.

Nokian innovaatio - värit

Lähde winbeta.org

Tee tarpeiden löytämisestä itsellesi tapa

Moni ajattelee, että yrityksen voi aloittaa sitten vasta, kun on keksinyt täydellisen bisnesidean. Päästä irti tästä ajatuksesta. Harva työskentelee samassa yrityksessä 3-4 vuotta pidempään. Sama pätee yrittäjyydessäkin. Yritys ei sisällä yhtä bisnesideaa, jolla mennään loppuun asti vaan sen ympärille tarvitaan jatkuvasti uusia ratkaisuja ja innovaatioita.

Google on loistava esimerkki jatkuvasta tarpeiden löytämisestä. Googlen alkuperäinen idea oli tutkimusprojekti. Vuonna 1995 tohtoriopsikelija, Larry Page, lähti neuvojansa ehdotuksena tutkimaan internetin matemaattisia ominaisuuksia ja halusi ymmärtää miten eri palaset siellä linkittyivät toisiinsa. Pian sen jälkeen tutkimukseen mukaan lähti muita opiskelijoita ja heidän ajatus oli rakentaa “digitaalinen kirjasto”.

Tutkimuksen aikana he rakensivat algoritmin, jolla pystyi vertaamaan sivujen luotettavuutta sen mukaan kuinka paljon “backlinkkejä” sivustoon osoitti. He huomasivat, että tämä on itseasiassa tehokkaampi ja luotettavampi tapa etsiä olennaista tietoa netistä ja sen pohjalta perustivat Googlen. 20 vuotta myöhemmin Google on kaikkea muutakin kuin vain hakukone. Google on melkeinpä digitaalinen imperiumi, mutta heidän fokus on koko ajan etsiä ja täyttää ihmisten tarpeita.

 

loyda loputtomasti bisnesideoita

 

Miten kehität kykyäsi löytää tarpeita

Hauskuuta itseäsi ja kysy kaikkialla mihin menet: “Miten tämän voisi tehdä paremmin?”. Anna mielikuvituksesi lentää ja aina, kun tulee hyvä idea, kirjoita se johonkin vihkoon tai kännykkään itsellesi ylös. Kerää kaikki ideat samaan paikkaan talteen. Suurinta osaa näistä ideoista et tule ikinä käyttämään missään.

Tämä harjoitus avaa sinun kanavat etsiä ja tunnistaa erilaisia tarpeita ja ratkaisuita. Siinä vaiheessa, kun tulee eteen sellainen idea, josta innostut, on aika korkata sampanjapullo! Innostuminen on merkki siitä, että nyt iskit kultasuoneen. Kultasuoni voi tarkoittaa rahallista menestystä tai erittäin hyvää kokemusta ja oppia, joka voidaan myöhemmin muuttaa rahaksi.

Kun keräät näitä ideoita vihkoon, kannattaa myös laittaa ylös yksityiskohdat siitä hetkestä, kun sait idean. Kirjoita ylös päivämäärä, paikka, millainen sää oli, kenen kanssa olit silloin. Sillä tavalla sinun on helpompi palata siihen hetkeen myöhemmin, kun selailet ideoitasi.

Jos haluat jatkossa saada näitä blogeja suoraan sähköpostiisi kannattaa täyttää viereinen lomake. Lisäksi blogin tilaajat saavat myös ilmaisena bonuksena raportin “29 tapaa tehdä lisää rahaa”. Liity siis blogin tilaajaksi nyt.

Hyvää idean metsästystä!

 

Back To Top